De jonge beelddenker

De jonge beelddenker
Bij de meeste kinderen die ouder worden verandert het denken, ze gaan steeds meer in taal denken. Het kind wordt een taaldenker. Bij een groot aantal kinderen gaat het anders. Zij blijven eerst denken in beelden en zoeken dan de taal erbij. We noemen ze beelddenkers.

Hoe bedenk je het?!

Hoe bedenk je het?!
Leerkrachten in het basisonderwijs moeten continu prikkelen, stimuleren, motiveren en nieuwe invalshoeken bedenken. Zo bevorderen zij een onderzoekende en nieuwsgierige leerhouding bij hun leerlingen. Dat vraagt van hen de nodige flexibiliteit en inventiviteit, kortom een enorm creatief denkvermogen.

Intelligence reframed

Intelligence reframed
The Harvard psychologist who authored Frames of Mind in 1983 continues his work on multiple intelligences, offering new theories on the origins of creativity, leadership, and moral thought. Reprint. 20,000 first printing.

Hoe je zorgleerlingen vleugels geeft

Hoe je zorgleerlingen vleugels geeft
Sleutel tot succesvol functioneren Ter inspiratie van docenten in het PO, VO en BO is dit boekje geschreven. De auteur werkt met zorgleerlingen en ondervindt bij hun docenten een aanhoudende onbekendheid met de andere leerstijl van een omvangrijke categorie van deze leerlingen.

De eigenwijze kikker

De eigenwijze kikker
De tijd van aanmodderen is voorbij. Coach, directeur, leerkracht, ouder en oma Hilde Van Bulck biedt nieuwe oplossingen waar niemand aan denkt. Ze laat in heldere voorbeelden zien hoe we leerproblemen en moeilijk gedrag creatiever kunnen aanpakken dan we tot nog toe deden.

Peuteren en kleuteren

Peuteren en kleuteren
‘Op het schoolplein, bij de peuters, komen ze elkaar tegen, de kinderopvang en het primair onderwijs. En het is een gespannen ontmoeting: beide sectoren hebben in hun cultuur-historische achtergrond een beladen opvatting over spelen en leren. Maar ze delen ook wat.

ADHD: Hoe haal je het uit je hoofd?

ADHD: Hoe haal je het uit je hoofd?
Veel mensen denken bij ADHD aan stuiterende kinderen. Maar er zijn ook veel volwassenen die de diagnose ADHD krijgen. Soms geeft de diagnose opluchting, maar vaak ook staat je wereld op zijn kop. Je hoort wat je allemaal niet kunt en dat je veel rust en structuur nodig zult hebben.

Spelen met gedichten

Spelen met gedichten
In dit boek maken kinderen kennis met de vele mogelijkheden die taal en po√ęzie ons bieden. Het boek bevat zo’n 60 gedichten met creatieve opdrachten voor kinderen van 6 – 10 jaar. Allerlei onderwerpen komen aan bod: er zijn dierengedichten, familiegedichten, limericks, sprookjesgedichten, moderne gedichten en gedichten van vroeger.

Spelen met gedichten Deel 2

Spelen met gedichten Deel 2
Deze bundel bevat een selectie uit het grote aanbod van prachtige kindergedichten van bekende en minder bekende Nederlandse en Belgische dichters. Het is de voortzetting van de eerste bundel ‘Spelen met gedichten’ voor kinderen van 6 – 10 jaar die in 2013 verscheen. Waarom is het waardevol gedichten met kinderen te behandelen?

Speel je wijs

Speel je wijs
In ‘Speel je Wijs’ wordt drama gekozen om kinderen te ondersteunen in hun taalontwikkeling op de basisschool. Het boek biedt meer dan 100 kant-en-klare dramalessen. Het werken met deze methode heeft aangetoond dat het taalniveau van kinderen steeg, en ook verbeterde de sfeer in de groep.