Gymmen in de ‘grote’ gymzaal

Bewegen is voor kleuters een feest. Zeker met Gymmen in de grote gymzaal. Deze methode is voor iedere leerkracht inspirerend en goed uitvoerbaar. Leerlingen uit groep één en twee maken een razendsnelle ontwikkeling door.

Bewegingsonderwijs is van groot belang voor hun motorische, cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling.

Gebonden kleurenuitgave met digitaal beeldmateriaal
De 22 zorgvuldig beschreven lessen, de observatieformulieren, de video’s en het theoretische deel van de methode Gymmen in de grote gymzaal bieden de mogelijkheid om op een professionele manier bewegingsonderwijs aan kleuters te geven.
De keuze van vier verschillende onderdelen per les, met een wisseling naar een nieuw onderdeel in de volgende les, maakt het afwisselend zodat de leerlingen de hele les enthousiast bezig kunnen zijn. Door de bondige beschrijvingen, ruim 700 kleurenfoto’s en de video’s van alle bewegingsactiviteiten is de lesopstelling goed uitvoerbaar voor de leerkracht.

Scholen die er al mee werken, zijn enthousiast. Positieve ondervindingen zijn:
– In 21 van de 22 beschreven lessen wordt de klas opgesplitst in vier groepjes.
– Alle lessen zijn toepasbaar voor gymzalen die verschillen qua inrichting en oppervlakte, op die manier kan elke school met de methode aan de slag.
– Elke les is opgebouwd volgens een vast stramien waarbij onder andere lesdoelen voor de docent en lesdoelen voor de leerling worden onderscheiden.
– De methode is veilig, uitdagend en zeer divers.

Bruikbaar
Voor groepsleerkrachten, vakleerkrachten bewegingsonderwijs, studenten van de ALO, PABO en het CIOS en combinatiefunctionarissen is de methode Gymmen in de grote gymzaal een uitkomst.

De methode is door Harry van der Meer en Joost Brandt ontwikkeld. Beiden zijn werkzaam binnen het bewegingsonderwijs. Zie www.grotegymzaal.nl voor voorbeeldpagina’s, een demonstratiefilm en meer informatie.

Auteur: Joost Brandt, Harry van der Meer
Verschijningsdatum: februari 2012